Project Description
គំនិតបង្កើតពន្ធលើការជួញដូរផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុបានចាប់កំណើតឡើងកាលពីឆ្នាំ១៩៧២ពីសេដ្ឋវិទូអាមេរិកម្នាក់គឺលោកជេមស៍តូប៊ីន(JamesTobin)សាស្រ្តាចារ្យសេដ្ឋកិច្ចនៅសកលវិទ្យាល័យYaleនិងសកលវិទ្យាល័យHarvard(សហរដ្ឋអាមេរិ)និងជាជ័យលាភីពានរង្វាន់ណូបែលសេដ្ឋកិច្ចនៅឆ្នាំ១៩៨១ហេតុដូច្នេះហើយទើបគេនាំ គ្នាប្រសិទ្ធិនាមថា“ពន្ធតូប៊ីន”។
-តាមគំនិតពីដំបូងលោកតូប៊ីនចង់ឲ្យបង្កើតពន្ធនេះទៅលើតែទីផ្សាររូបិយវត្ថុតែប៉ុណ្ណោះ។គោលដៅចម្បងគឺដើម្បីកម្រិតសកម្មភាពជួញដូរបែបSpeculativeដែលជាដើមចមបង្កឲ្យមានអស្ថិរភាពនៅក្នុងទីផ្សារប្តូរប្រាក់អន្តរជាតិ។ចំណែកលុយដែលបានពីការប្រមូលពន្ធនេះគេអាចយកទៅប្រើប្រាស់ជាជំនួយដល់ប្រទេសកំពុងអភិវឌ្ឍ។ក្រោយមកគំនិតរបស់លោកតូប៊ីនត្រូវបានគេយកទៅពង្រីកបន្តទៅលើការជួញដូរឧបករណ៍ហិរញ្ញវត្ថុផ្សេងៗទៀតដូចជាភាគហ៊ុន(Share)មូលបត្របំណុល(Debt)និងផលិតផលដេរីវេទីវ(Derivatives)ជាដើម។
-ការយកពន្ធលើផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុមានន័យថានៅពេលដែលមានការទិញលក់ផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុ(រូបិយវត្ថុបរទេសភាគហ៊ុនមូលបត្របំណុលនិងផលិតផលដេរីវាទីវជាដើម)។គេត្រូវបង់ពន្ធតាមអត្រាមួយកំណត់(០,១%០,៥% ឬ១%នៃតម្លៃផលិតផល)ដូចក្នុងករណីទិញលក់ផលិតផលនៅលើទីផ្សារធម្មតាដែរ។
-ជាទូទៅគេសង្កេតឃើញថាការទិញដូរស្ទើតែគ្រប់មុខទំនិញតែងតែមានពន្ធ។សូម្បីតែការទិញចំណីអាហារនិងរបស់របរប្រើប្រាស់ប្រចាំថ្ងៃត្រូវបង់ពន្ធដែរគឺពន្ធលើតម្លៃបន្ថែម (ValueAddedTa)ចំណែកការទិញដូរផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុវិញមិនត្រូវបានគេយកពន្ធនោះទេដែលជាហេតុធ្វើឲ្យមានការរិះគន់ថាជារឿងមិនយុត្តិធម៌។អ្នកក្រីក្រតូចតាចគ្រាន់តែទិញម្ហូបអាហារក៏ត្រូវបង់ពន្ធចំណែកឯអ្នកជួញដូរផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុដែលមានទឹកប្រាក់រហូតដល់រាប់លានដុល្លារបែរជាមិនបង់ពន្ធទៅវិញ។
-វិបត្តិហិរញ្ញវត្ថុឆ្នាំ២០០៨ និងវិបត្តិប្រាក់បំណុលអឺរ៉ុបនៅពេលបច្ចុប្បន្ននេះបានធ្វើឲ្យចលនាគាំទ្រពន្ធលើផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុកើតមានកាន់តែខ្លាំងឡើងថែមទៀត។អ្នកដែលគាំទ្រដូចជានៅបារាំងជាដើមយល់ថាពន្ធនេះមិនត្រឹមតែអាចជួយរក្សាស្ថិរភាពហិរញ្ញវត្ថុនោះទេប៉ុន្តែលុយដែលបានពីការប្រមូលពន្ធនេះអាចនឹងជួយកាត់បន្ថ យឧនភាពថវិការបស់រដ្ឋទៀតផង។
-គណៈកម្មការអឺរ៉ុបបានស្នើឲ្យបង្កើតពន្ធលើផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុ នៅក្នុងក្របខ័ណ្ឌសហភាពអឺរ៉ុបទាំងមូល។សំណើនេះបានទទួលនូវការគាំទ្រពីសំណាក់ប្រទេសអាល្លឺម៉ង់បារាំងនិងអ៊ីតាលី។ក៏ប៉ុន្តែអង់គ្លេសដែលមានសេដ្ឋកិច្ចពឹងផ្អែកខ្លាំងលើវិស័យហិរញ្ញវត្ថុបានជំទាស់យ៉ាងដាច់អហង្ការ។
-គេបារម្ភថាប្រសិនបើពន្ធលើផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុមិនត្រូវបង្កើតនៅគ្រប់ប្រទេសទេនោះអ្នកជួញដូរផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុនឹងរត់ចេញពីប្រទេស មានពន្ធ ទៅរកស៊ីនៅក្នុងប្រទេសដែលអត់ពន្ធ។ក្នុងករណីនេះប្រទេសដែលបង្កើតពន្ធលើផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុនឹងត្រូវទទួលរងនូវការខូចខាតខ្លាំង។ប្រាក់ចំណូលមកពីការប្រមូលពន្ធក៏បានតិច។ មូលធនក៏ត្រូវហូរចេញទៅកាន់ប្រទេសផ្សេង។ការបិទទ្វារឈប់រកស៊ីរបស់ធនាគារនិងស្ថាប័នហិរញ្ញវត្ថុក៏អាចបណ្តាលឲ្យប្រជាជនបាត់បង់ការងារធ្វើ។ ស្ថិរភាពហិរញ្ញវត្ថុក៏មិនប្រាកដថាអាចធានាបានព្រោះបើវិបត្តិហិរញ្ញវត្ថុកើតឡើងនៅប្រទេសផ្សេងវានៅតែអាចរាលដាលមកដល់វិញជាដដែល។
-បទពិសោធន៍ជូរចត់នេះប្រទេសស៊ុយអែតធ្លាប់បានឆ្លងកាត់រួចមកហើយ។កាលពីឆ្នាំ១៩៨៤ស៊ុយអែតបានសម្រេចបង្កើតពន្ធលើការជួញដូរភាគហ៊ុនដោយកំណត់អត្រា០,៥%។ក៏ប៉ុន្តែគ្រាន់តែប៉ុន្មានសប្តាហ៍ក្រោយការបង្កើតពន្ធនេះសកម្មភាពជួញដូរមូលបត្រនៅស៊ុយអែតបានធ្លាក់ចុះរហូតដល់ទៅ៨៥%។លុយដែលបានពីការប្រមូលពន្ធនេះដែលពីដំបូងគេប៉ាន់ប្រមាណថានឹងអាចបាន១៥០០លានក្នុងមួយឆ្នាំទីបំផុតបានត្រឹមតែ៥០លានប៉ុណ្ណោះ។រដ្ឋាភិបាលស៊ុយអែតក៏បានសម្រេចលុបពន្ធនេះចោលវិញនៅឆ្នាំ១៩៩១។ នៅពេលនេះប្រទេសធំៗមួយចំនួនដូចជាអាមេរិកអង់គ្លេសកាណាដាចិននិងឥណ្ឌាជាដើមសុទ្ធតែប្រឆាំងនឹងការបង្កើតពន្ធលើផលិតផលហិរញ្ញវត្ថុ៕